10.7.08

Rukoile ja työtä tee

Rukoile ja työtä tee, muu Luojalle jää.
Ajallansa työsi kantaa saa hedelmää.
Vaikka oma voimasi on vaatimaton,
vierelläsi voimallinen Jumala on.

- Anna-Mari Kaskinen

Edellinen runonpätkä on kolmas säkeistö laulusta Evankeliumi, jota lauletaan rippileireillä ja seurakunnan nuortentoiminnassa muutenkin paljon. Tuo säkeistö on avautunut minulle viime aikoina aivan uudella tavalla.

Rippileirillä opettaessa törmää usein omien kykyjensä ja voimiensa vähyyteen. Kun itse pyörii opiskelujensa puolesta käsitteiden abstraktissa maailmassa ja yhtäkkiä pitäisi selittää 15-vuotiaalle selkeällä suomenkielellä, mitä tarkoittaa syntien sovitus tai lunastus, tuntuu, etteivät rahkeet riitä lähellekään.

Kun sitten lukee nuorten oppimispäiväkirjoista, kuinka asenne uskoa kohtaan on muuttunut tai jopa, kuinka oma usko on vahvistunut rippileirin aikana, ei voi kuin ihmetellä, miten omat sekavat selitykset ovat voineet johonkuhun vaikuttaa sillä tavoin. Kunnes tajuan: eivät minun selitykseni ole nuorten sydämiä avanneet, vaan asialla on ollut Jumalan Pyhä Henki.

Kunpa niissä epätoivon hetkissä, kun oma tieto ja taito tuntuu olemattomalta, muistaisi sen, että oikeasti sitä työtä tekee Jumala, joka on Kaikkivaltias. Itse olen vain työkalu Luojan kädessä.

"Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte." Joh.15:16

"Olkaa siis vahvoja ja järkähtämättömiä, rakkaat veljeni, ja tehkää aina innokkaasti Herran työtä. Tietäkää, ettei Herra anna teidän työnne mennä hukkaan." 1.Kor.15:58

1 comment:

  1. Sanopas muuta, hyvin kirjoitettu!Onneksi ei tarvitse itse käännyttää, vaan saa tehdä työtä Jumalan voimassa ja luottaa Pyhän Hengen mahdollisuuksiin.

    ReplyDelete